Często słyszy się, że matura jest bardzo trudna. A może miała taka być? Może chodzi o to, aby wyselekcjonować zdolnych i pracowitych? Nie każdy powinien iść na studia, nawet jeśli o tym marzy.
Masz do wyboru dwóch nauczycieli: jeden miał średnią na maturze 40%, a drugi 90% – którego wybierzesz?
Potrzebujesz iść do lekarza. Wiesz, że jeden otrzymał 50% na maturze, a drugi 95% – do którego pójdziesz?
Matura POWINNA być trudna.
Nie każdy może skutecznie uczyć się chemii. Jeśli rozwiązujesz zadania z matematyki bez problemów, prawdopodobnie chemię będziesz uczyć się szybko i ze zrozumieniem.
✅ lubisz chemię, nie masz problemów z matematyką.
❌ chcesz zdawać chemię na siłę, bo musisz, albo nie masz lepszego wyboru, masz kłopoty z matematyką.
Twórczość to umiejętność rozwiązania zadania nie schematycznego, ale opartego na wiedzy, którą posiadasz.
Odtwórczość to rozwiązanie zadania według jakiegoś schematu, którego można się nauczyć. Aby wykonać takie zadania, trzeba wykonać dużą pracę – rozwiązać kilkaset zadań – i na egzaminie ze pewnością trafi się zadanie trochę znane.
Nowa matura wymaga obu umiejętności – twórczości i odtwórczości.
✅ umiesz wymyślać nowe rozwiązania.
❌ dobrze się uczysz, ale potrafisz rozwiązywać tylko znane zadania. ?
Podziel ilość wszystkich zadań na tygodnie i obowiązkowo wykonuj taki tygodniowy pakiet.
Patrząc na statystyki, można zauważyć ciekawą zależność. W pewnym dziale są cztery pakiety po 20 zadań. W obserwowanym okresie pakiet pierwszy był wykonany 500 razy, pakiet drugi – 345 razy, pakiet trzeci – 180 razy, a pakiet czwarty tylko 45 razy. Dlaczego uczniowie nie wykonali wszystkich pakietów? Po wykonaniu pierwszego, kolejne chce się już coraz mniej?
Porażka to: brak cierpliwości, systematyczności, chęci.
✅ sporządzasz plan przygotowania do matury i cierpliwie oraz systematycznie go realizujesz.
❌ wykonujesz zadania od czasu do czasu, jak ci się przypomni. ?
Niewiele osób ma dar dobrej samooceny i zdyscyplinowania. Czy dasz radę samodzielnie realizować swój plan? Jeśli nie, pomogą dodatkowe lekcje. Korepetytor (dobry) usystematyzuje wiedzę, uzupełni braki, pomoże zrozumieć. Pamiętaj jednak, że niedługo możesz pójść na studia. Tam nikt nie będzie prowadził cię za rękę – samodzielnie trzeba wszystkiego się uczyć.
✅ umiem samodzielnie się uczyć i realizuję założony plan.
❌ trudno mi się samodzielnie uczyć i muszę korzystać z pomocy korepetytora, albo jakoś sobie dam radę samodzielnie
Słabego nauczyciela nie da się za bardzo zmienić – masz pecha. Pozostaje samodzielna nauka lub korepetycje. ?
✅ mam bardzo dobrego i skutecznego nauczyciela, a jeżeli nie, to decyduję się na korepetycje.
❌ mam słabego nauczyciela, ale może dam sobie radę.
Aby dobrze przygotować się do matury, potrzebne jest dużo pracy, a to wymaga czasu. Nauka od września w klasie maturalnej to absolutne minimum. Rozpoczęcie powtórek w grudniu czy styczniu nie zagwarantuje ci dobrego przygotowania. Na spokojną i efektywną powtórkę trzeba poświęcić około 10 miesięcy. ⏳
✅ rozpoczynam powtórki najpóźniej we wrześniu.
❌ może zacznę w grudniu, a już na pewno w styczniu.
Jedną z częstszych przyczyn utraty punktów jest najzwyklejsze na świecie niedoczytanie zadania. Oczywiście wtedy pojawia się niekompletna lub błędna odpowiedź. Nie pomoże wtedy nawet wzorowe przygotowanie.
✅ umiem skupić uwagę na zadaniu i czytam je dokładnie.
❌ czasami nie doczytam treści zadania.
Pamiętaj, że piszesz dla egzaminatora, a nie dla siebie. Nie licz na to, że jak napiszesz niewyraźnie XX zamiast CaO, to egzaminator się domyśli i zaliczy zadanie.
Niestaranność uderza w ciebie także przy rozwiązywaniu zadań rachunkowych – jeżeli np. koślawo napiszesz 9, a w następnym wierszu obliczeń przeniesiesz to jako 0 – czyli źle odczytasz po sobie.
✅ piszę starannie i wyraźnie.
❌ mam niewyraźny charakter pisma.
Obliczenia wykonywane tylko na liczbach, wbrew pozorom, często prowadzą do porażki. Zachodzi ona wtedy, gdy coś wyliczysz i nie do końca wiesz, co, a potem używasz tej liczby w dalszych obliczeniach. Czy na pewno rozwiązujesz zadanie z chemii, a nie matematyki?
Pamiętaj: "liczba" w chemii jest trzyczłonowa: liczba + jednostka + nazwa substancji. TAK: 20 g CaO, NIE: 20.
Uczniowie często uprawiają matematykę zamiast chemię z powodu własnego lenistwa lub niedouczenia w szkole i... robią źle zadania, które mogliby zrobić dobrze.
✅ zawsze opisuje swoje obliczenia stosując trzyczłonowe "liczby" w zadaniach.
❌ często piszę same liczby.
Czytasz tekst i nic z niego nie rozumiesz? To masz problem – na maturze jest część zadań takiego typu. W nieznany tekst opakowana jest wiedza z podstawy programowej i czytając ze zrozumieniem można rozwiązać każde zadanie.
✅ nie mam problemu ze zrozumieniem nowych tekstów.
❌ czytam nowy tekst, ale nic nie rozumiem, musi mi ktoś wyjaśnić.
"Umiesz wszystko", czy "wydaje ci się, że umiesz"? Brak solidnej wiedzy to częsta przyczyna niepowodzenia na maturze. Przygotowując się do matury, uczniowie pomijają naukę, a rozwiązują zadania, wierząc, że przy okazji się nauczą – to błąd.
Tak powinno wyglądać przygotowanie do matury: nauka, sprawdzenie wiedzy (testy), rozwiązywanie zadań.
✅ zrobiłem wiele testów, wiem, że mam dobrą wiedzę.
❌ wydaje mi się, że umiem, a ewentualne braki uzupełnię podczas rozwiązywania zadań. ?
"Wiem, jak to powiedzieć, ale nie wiem, jak zapisać..." Dobrze, że wiesz, jak to powiedzieć, jednak matura to egzamin pisemny. Brak umiejętności pisemnej odpowiedzi może być związana z brakiem wiedzy, a nie trudność w zapisaniu
✅ bez problemu rozwiązuję zadania otwarte.
❌ mam problem z rozwiązywaniem zadań typu "wyjaśnij...".
Kursy maturalne wideo to przede wszystkim teoria i pokazy, jak rozwiązywać niektóre zadania.
✅ Kursy maturalne są dla tych, którzy mają problem z własną mobilizacją i organizacją nauki.
❌ Wadą kursów wideo jest to, że musisz oglądać coś, co już umiesz i tracić na to czas oraz mała ilość omawaianych zadań.
❌ Większość "lekcji" na kursach to zwykłe czytanie podręcznika, który możesz sobie przeczytać samodzielnie za darmo.
Zdecydowanie korzystniejsza jest nauka samodzielna a ewentualne trudności w zrozumieniu skonsultować na doraźnych korepetycjach.
✅ Możesz decydować, które treści są twoim słabym punktem i właśnie je rozwijać.
✅ Rozwiązujesz większą ilość zadań ze zbiorów