Powrót

Czynniki wpływające na wysoki procent na maturze.


Często słyszy się, że matura była bardzo trudna. A może miała taka być? Może chodzi o to, aby wyselekcjonować zdolnych i pracowitych? Nie każdy powinien iść na studia, nawet jeśli o tym marzy.
Masz do wyboru dwóch nauczycieli: jeden miał średnią na maturze 40% a drugi 90% - którego wybierzesz?
Potrzebujesz iść do lekarza. Wiesz, że jeden otrzymał 50% na maturze a drugi 95% - do którego pójdziesz?
Matura POWINNA być trudna.

Predyspozycje ogólne.
Nie każdy może skutecznie uczyć się chemii. Jeśli rozwiązujesz zadania z matematyki bez problemów  prawdopodobnie chemii będziesz uczyć się szybko i ze zrozumieniem.
lubisz chemię, nie masz problemów z matematyką.
– chcesz zdawać chemię na siłę, bo musisz, albo nie masz lepszego wyboru, masz kłopoty z matematyką.

Twórczość czy odtwórczość?
Twórczość to umiejętność rozwiązania zadania nieschematycznego,  ale opartego na wiedzy, którą posiadasz.
Odtwórczość to rozwiązanie zadania wg jakiegoś schematu, którego można się nauczyć. Aby wykonać takie zadania trzeba wykonać dużą pracę - rozwiązać kilkaset zadań - i na egzaminie z pewnością trafi się zadanie trochę znane.
Nowa matura wymaga obu umiejętności - twórczości i odtwórczości.
umiesz wymyślać nowe rozwiązania.
– dobrze się uczysz, ale potrafisz rozwiązywać tylko znane zadania

Plan działania i systematyczność w rozwiązywaniu zadań.
Podziel ilość wszystkich zadań na tygodnie i obowiązkowo wykonuj taki tygodniowy pakiet.
Patrząc na statystyki zauważyłem ciekawą zależność. W pewnym dziale są 4 pakiety po 20 zadań. W obserwowanym okresie czasu pakiet 1 był wykonany 500 razy, pakiet 2 - 345 razy, pakiet 3 - 180 razy a pakiet 4 tylko 45 razy. Dlaczego uczniowie nie wykonali wszystkich pakietów? Po wykonaniu pierwszego, kolejne chce się już coraz mniej?
Porażka to: brak cierpliwości, systematyczności, chęci.
+ sporządzasz plan przygotowanie do matury i cierpliwie i systematycznie go realizujesz
– wykonujesz zadania od czasu do czasu, jak ci się przypomni


Nauka samodzielna czy korepetycje? 
Niewiele osób ma dar dobrej samooceny i zdyscyplinowania. Czy dasz radę samodzielnie realizować swój plan? Jeśli nie, pomogą dodatkowe lekcje. Korepetytor (dobry) usystematyzuje wiedzę, uzupełni braki, pomoże zrozumieć. Pamiętaj jednak, że niedługo może pójdziesz na studia. Tam nikt nie będzie prowadził cię za rękę - samodzielnie trzeba wszystkiego się uczyć. 
umiem samodzielnie się uczyć i realizuję założony plan
+/– trudno mi się samodzielnie uczyć i muszę korzystać z pomocy korepetytora
– trudno mi się samodzielnie uczyć, ale jakoś sobie dam radę

Słaby nauczyciel w szkole.
Słabego nauczyciela nie za bardzo się da zmienić - masz pecha. Pozostaje samodzielna nauka lub z korepetytorem.
+ mam bardzo dobrego i skutecznego nauczyciela, a jeśli nie to decyduję się na korepetycje
– mam słabego nauczyciela, ale może dam sobie radę

W grudniu po południu.
Aby dobrze przygotować się do matury potrzebne jest dużo pracy a to wymaga czasu. Nauka od września w klasie maturalnej to absolutne minimum. Rozpoczęcie powtórek  grudniu czy styczniu nie zagwarantuje ci dobrego przygotowania. Z mojej praktyki na spokojną i efektywną powtórkę trzeba poświęcić ok. 10 miesięcy.
+ rozpoczynam powtórki najpóźniej we wrześniu
 może zacznę w grudniu a już na pewno w styczniu

Skupienie uwagi.
Jednym z częstszych przyczyn utraty punktów jest najzwyklejsze na świecie niedoczytanie zadania. Oczywiście wtedy jest niekompletna lub błędna odpowiedź. Nie pomoże wtedy nawet wzorowe przygotowanie.
+ umiem skupić uwagę na zadaniu i czytam je dokładnie
czasami nie doczytam treści zadania


Niestaranne pismo.
Pamiętaj, że piszesz dla egzaminatora a nie dla siebie. Nie licz na to, że jak napiszesz niewyraźnie XX zamiast CaO, to egzaminator się domyśli i zaliczy zadanie.
Niestaranność uderza w ciebie także przy rozwiązywaniu zadań rachunkowych - jeśli np. koślawo napiszesz 9 a w następnej linijce obliczeń przeniesiesz to jako 0 - czyli źle odczytasz po sobie.
piszę starannie i wyraźnie
– mam niewyraźny charakter pisma

Chemia to, czy matematyka?
Obliczenia wykonywane tylko na liczbach wbrew pozorom prowadzi cząsto do porażki. Zachodzi ona wtedy, gdy coś wyliczysz i nie za bardzo wiesz co i używasz tą liczbę w dalszych obliczeniach. Czy na pewno rozwiązujesz zadanie z chemii a nie matematyki?
Pamiętaj: "liczba" w chemii jest 3-członowa: liczba + jednostka + nazwa substancji. TAK: 20g CaO, NIE: 20.
Z moich obserwacji wynika, że uczniowie często uprawiają matematykę zamiast chemii z powodu własnego lenistwa lub niedouczenia w szkole i.... robią źle zadania, które mogliby zrobić dobrze.
+ zawsze stosuję 3-członowe "liczby" w zadaniach
– często piszę same liczby


Interpretacja nieznanego tekstu.
Czytasz tekst i nic z niego nie rozumiesz? To masz problem - na maturze jest część zadań takiego typu.
+ nie mam problemu ze zrozumieniem nowych tekstów
– czytam nowy tekst, ale nic nie rozumiem, musi mi ktoś wyjaśnić

Wiedza, wiedza, wiedza.
"Umiesz wszystko", czy "wydaje ci się, że umiesz"? Brak solidnej wiedzy, to częsta przyczyna niepowodzenia na maturze. Przygotowując się do matury uczniowie pomijają naukę a rozwiązują zadania, wierząc, że przy okazji się nauczą - to błąd.
Tak powinno wyglądać przygotowanie do matury: 1. nauka, 2. sprawdzenie wiedzy (testy), 3. rozwiązywanie zadań
zrobiłem wiele testów, wiem, że mam dobrą wiedzę
wydaje mi się, że umiem, a ewentualne braki uzupełnię podczas rozwiązywania zadań

Formułowanie myśli na piśmie.
"Wiem, jak to powiedzieć, ale nie wiem, jak zapisać..." - często to słyszę na zajęciach z uczniami. Dobrze, że wiesz, jak to powiedzieć, jednak matura to egzamin pisemny. A poza tym, kiedy proszę o wyjaśnienie ustne, to uczniowie zaczynają się plątać w wypowiedzi. To może jednak brak wiedzy a nie trudność zapisania?
bez problemu rozwiązuję zadania otwarte
mam problem z rozwiązywaniem zadań typu "wyjaśnij..."



Zapraszam do wpisania komentarza: uwagi, co jeszcze dopisać, objaśnić, sprecyzować, niezrozumiała treść, błędy itp.
Napisz komentarz
Copyright 2011-2021Chem24.pl