Chemia Liceum Gimnazjum Testy Matura

Powrót

Co wpływa na wysoki procent na maturze.


Często słyszy się, że matura była bardzo trudna. A może miała taka być? Może chodzi o to, aby wyselekcjonować zdolnych i pracowitych? Nie każdy musi iść na studia, nawet jeśli o tym marzy.
Masz do wyboru dwóch nauczycieli: jeden miał średnią na maturze 40% a drugi 90% - którego wybierzesz?
Potrzebujesz iść do lekarza. Wiesz, że jeden otrzymał 50% na maturze a drugi 95% - do którego pójdziesz?
Matura POWINNA być trudna.

Predyspozycje ogólne.
Nie każdy może skutecznie uczyć się chemii. Jeśli rozwiązujesz zadania z matematyki bez problemów  prawdopodobnie chemii będziesz uczyć się szybko i ze zrozumieniem.
lubisz chemię, nie masz problemów z matematyką.
chcesz zdawać chemię na siłę, bo musisz, albo nie masz wyboru, masz kłopoty z matematyką.

Twórczość czy odtwórczość?
Twórczość to umiejętność rozwiązania zadania nieschematycznego,  ale - opartego na wiedzy, którą posiadasz.
Odtwórczość to rozwiązanie zadania wg jakiegoś schematu, którego można się nauczyć. Uczniowie odtwórczy muszą wykonać dużą pracę - rozwiązać kilkaset zadań - i na egzaminie z pewnością trafią na zadanie znane.
Nowa matura wymaga obu umiejętności - twórczości i odtwórczości.
umiesz wymyślać nowe rozwiązania.
dobrze się uczysz, ale potrafisz rozwiązywać tylko znane zadania

Plan działania i systematyczność w rozwiązywaniu zadań.
Podziel ilość wszystkich zadań na tygodnie i obowiązkowo wykonuj taki tygodniowy pakiet.
Patrząc na statystyki zauważyłem ciekawą zależność. W pewnym dziale są 4 pakiety po 20 zadań. W obserwowanym okresie czasu pakiet 1 był wykonany 500 razy, pakiet 2 - 345 razy, pakiet 3 - 180 razy a pakiet 4 tylko 45 razy. Dlaczego uczniowie nie wykonali wszystkich pakietów? Po wykonaniu pierwszego, kolejne chce się już coraz mniej?
Porażka to: brak cierpliwości, systematyczności, chęci.
planujesz przygotowanie do matury i cierpliwie i systematycznie go realizujesz
wykonujesz zadania od czasu do czasu, jak ci się przypomni


Nauka samodzielna czy korepetycje? 
Niewiele osób ma dar dobrej samooceny i zdyscyplinowania. Czy dasz radę samodzielnie realizować swój plan? Jeśli nie, pomogą dodatkowe lekcje. Korepetytor (dobry) usystematyzuje wiedzę, uzupełni braki, pomoże zrozumieć.
umiem samodzielnie się uczyć, a jeśli nie to moim wyborem jest korepetytor
jakoś sobie dam radę

Słaby nauczyciel w szkole.
Nauczyciela nie za bardzo się da zmienić - masz pecha. Pozostaje samodzielna nauka lub z korepetytorem.
mam bardzo dobrego i skutecznego nauczyciela, a jeśli nie o decyduję się na korepetycje
mam słabego nauczyciela, ale może dam sobie radę

W grudniu po południu.
Aby dobrze przygotować się do matury potrzebne jest dużo pracy a to wymaga czasu. Nauka od września w kl.III to absolutne minimum. Rozpoczęcie powtórek  grudniu czy styczniu nie zagwarantuje ci dobrego przygotowania
rozpoczynam powtórki najpóźniej we wrześniu
może zacznę w grudniu a już na pewno w styczniu

Skupienie uwagi.
Jednym z częstszych przyczyn utraty punktów jest najzwyklejsze na świecie niedoczytanie zadania. Oczywiście wtedy jest niekompletna lub błędna odpowiedź. Nie pomoże wtedy nawet wzorowe przygotowanie.
umiem skupić uwagę na zadaniu i czytam je dokładnie
czasami nie doczytam treści zadania


Niestaranne pismo.
Pamiętaj, że piszesz dla egzaminatora a nie dla siebie. Nie licz na to, że jak napiszesz niewyraźnie XX zamiast CaO, to egzaminator się domyśli i zaliczy zadanie.
Niestaranność uderza w ciebie także przy rozwiązywaniu zadań rachunkowych - uczniowie np. koślawo napiszą 0 a w następnej linijce obliczeń przenoszą to jako 6 - czyli źle odczytają po sobie.
piszę starannie i wyraźnie
mam niewyraźny charakter pisma

Interpretacja nieznanego tekstu.
Czytasz tekst i nic z niego nie rozumiesz? To masz problem - na maturze jest część zadań takiego typu.
nie mam problemu ze zrozumieniem nowych tekstów
czytam nowy tekst, ale nic nie rozumiem, musi mi ktoś wyjaśnić

Wiedza, wiedza, wiedza.
"Umiesz wszystko", czy "wydaje ci się, że umiesz"? Brak solidnej wiedzy, to częsta przyczyna niepowodzenia na maturze. Przygotowując się do matury uczniowie pomijają naukę a rozwiązują zadania, wierząc, że przy okazji ię nauczą - to błąd.
Tak powinno wyglądać przygotowanie do matury: 1. nauka, 2. sprawdzenie wiedzy.
(testy), 3. rozwiązywanie zadań
zrobiłem wiele testów, wiem, że mam dobrą wiedzę
wydaje mi się, że umiem, a ewentualne braki uzupełnię podczas rozwiązywania zadań

Przekaż darowiznę
Załóż konto | Zaloguj się

Copyright 2011-2019Chem24.pl Ta strona internetowa wykorzystuje pliki cookies. Możesz określić metody zapisywania oraz dostępu do cookies w swojej przeglądarce internetowej lub w konfiguracji usługi.