IV etap edukacyjny – zakres podstawowy
I. Wykorzystanie, przetwarzanie i tworzenie informacji.
UczeÅ„ korzysta z chemicznych tekstów źródÅ‚owych, pozyskuje, analizuje, ocenia i przetwarza informacje pochodzÄ…ce z różnych źródeÅ‚, ze szczególnym uwzglÄ™dnieniem mediów i Internetu.
II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiÄ…zywania problemów.
UczeÅ„ zdobywa wiedzÄ™ chemicznÄ… w sposób badawczy – obserwuje, sprawdza, weryfikuje, wnioskuje i uogólnia; wykazuje zwiÄ…zek skÅ‚adu chemicznego, budowy i wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci substancji z ich zastosowaniami; posÅ‚uguje siÄ™ zdobytÄ… wiedzÄ… chemicznÄ… w życiu codziennym w kontekÅ›cie dbaÅ‚oÅ›ci o wÅ‚asne zdrowie i ochrony Å›rodowiska naturalnego.
III. Opanowanie czynności praktycznych.
Uczeń bezpiecznie posługuje się sprzętem laboratoryjnym i odczynnikami chemicznymi; projektuje i przeprowadza doświadczenia chemiczne.
1. Materiały i tworzywa pochodzenia naturalnego. Uczeń:
1) bada i opisuje właściwości SiO2; wymienia odmiany SiO2 występujące w przyrodzie i wskazuje na ich zastosowania;
2) opisuje proces produkcji szkła; jego rodzaje, właściwości i zastosowania;
3) wymienia surowce do produkcji wyrobów ceramicznych, cementu, betonu;
4) opisuje rodzaje skaÅ‚ wapiennych (wapieÅ„, marmur, kreda), ich wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci i zastoso wania; projektuje wykrycie skaÅ‚ wapiennych wÅ›ród innych skaÅ‚ i mineraÅ‚ów; zapisuje równania reakcji;
5) zapisuje wzory hydratów i soli bezwodnych (CaSO4, (CaSO4)2·H2O i CaSO4·2H2O); podaje ich nazwy; opisuje różnice we wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ciach hydratów i substancji bezwodnych; przewiduje zachowanie siÄ™ hydratów podczas ogrzewania i weryfikuje swoje przewidywania poprzez doÅ›wiadczenie; wymienia zastosowania skaÅ‚ gipsowych; wyjaÅ›nia proces twardnienia zaprawy gipsowej (zapisuje odpowiednie równanie reakcji);
6) wyjaÅ›nia pojÄ™cie alotropii pierwiastków; na podstawie znajomoÅ›ci budowy diamentu, grafitu i fullerenów tÅ‚umaczy ich wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci i zastosowania.
2. Chemia Å›rodków czystoÅ›ci. UczeÅ„:
1) opisuje proces zmydlania tÅ‚uszczów; zapisuje (sÅ‚ownie) przebieg tej reakcji;
2) wyjaÅ›nia, na czym polega proces usuwania brudu, i bada wpÅ‚yw twardoÅ›ci wody na powstawanie zwiÄ…zków trudno rozpuszczalnych; zaznacza fragmenty hydrofobowe i hydrofilowe we wzorach czÄ…steczek substancji powierzchniowo czynnych;
3) tÅ‚umaczy przyczynÄ™ eliminowania fosforanów(V) ze skÅ‚adu proszków (proces eutrofizacji);
4) wskazuje na charakter chemiczny skÅ‚adników Å›rodków do mycia szkÅ‚a, przetykania rur, czyszczenia metali i biżuterii w aspekcie zastosowaÅ„ tych produktów; stosuje te Å›rodki z uwzglÄ™dnieniem zasad bez pie czeÅ„stwa; wyjaÅ›nia, na czym polega proces usuwania zanieczyszczeÅ„ za pomocÄ… tych Å›rodków;
5) opisuje tworzenie siÄ™ emulsji, ich zastosowania; analizuje skÅ‚ad kosmetyków (na podstawie etykiety kremu, balsamu, pasty do zÄ™bów itd.) i wyszukuje w dostÄ™pnych źródÅ‚ach informacje na temat ich dziaÅ‚ania.
3. Chemia wspomaga nasze zdrowie. Chemia w kuchni. Uczeń:
1) tÅ‚umaczy, na czym mogÄ… polegać i od czego zależeć lecznicze i toksyczne wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci substancji chemicznych (dawka, rozpuszczalność w wodzie, rozdrobnienie, sposób przenikania do organizmu) aspiryny, nikotyny, alkoholu etylowego;
2) wyszukuje informacje na temat dziaÅ‚ania skÅ‚adników popularnych leków (np. wÄ™gla aktywowanego, aspiryny, Å›rodków neutralizujÄ…cych nadmiar kwasów w żoÅ‚Ä…dku);
3) wyszukuje informacje na temat skÅ‚adników napojów dnia codziennego (kawa, herbata, mleko, woda mineralna, napoje typu cola) w aspekcie ich dziaÅ‚ania na organizm ludzki;
4) opisuje procesy fermentacyjne zachodzÄ…ce podczas wyrabiania ciasta i pieczenia chleba, produkcji wina, otrzymywania kwaÅ›nego mleka, jogurtów, serów; zapisuje równania reakcji fermentacji alkoholowej i octowej;
5) wyjaÅ›nia przyczyny psucia siÄ™ żywnoÅ›ci i proponuje sposoby zapobiegania temu procesowi; przedstawia znaczenie i konsekwencje stosowania dodatków do żywnoÅ›ci w tym konserwantów.
4. Chemia gleby. Uczeń:
1) tłumaczy, na czym polegają sorpcyjne właściwości gleby; opisuje wpływ pH gleby na wzrost wybranych roślin; planuje i przeprowadza badanie kwasowości gleby oraz badanie właściwości sorpcyjnych gleby;
2) podaje przykÅ‚ady nawozów naturalnych i sztucznych, uzasadnia potrzebÄ™ ich stosowania;
3) wymienia źródÅ‚a chemicznego zanieczyszczenia gleb oraz podstawowe rodzaje zanieczyszczeÅ„ (metale ciężkie, wÄ™glowodory, pestycydy, azotany);
4) proponuje sposoby ochrony gleby przed degradacjÄ….
5. Paliwa – obecnie i w przyszÅ‚oÅ›ci. UczeÅ„:
1) podaje przykÅ‚ady surowców naturalnych wykorzystywanych do uzyskiwania energii (bezpoÅ›rednio i po przetworzeniu);
2) opisuje przebieg destylacji ropy naftowej i wÄ™gla kamiennego; wymienia nazwy produktów tych procesów i uzasadnia ich zastosowania;
3) wyjaÅ›nia pojÄ™cie liczby oktanowej (LO) i podaje sposoby zwiÄ™kszania LO benzyny; tÅ‚umaczy, na czym polega kraking oraz reforming, i uzasadnia konieczność prowadzenia tych procesów w przemyÅ›le;
4) proponuje alternatywne źródÅ‚a energii – analizuje możliwoÅ›ci ich zastosowaÅ„ (biopaliwa, wodór, energia sÅ‚oneczna, wodna, jÄ…drowa, geotermalne itd.);
5) analizuje wpÅ‚yw różnorodnych sposobów uzyskiwania energii na stan Å›rodowiska przyrodniczego.
6. Chemia opakowań i odzieży. Uczeń:
1) podaje przykłady opakowań (celulozowych, szklanych, metalowych, sztucznych) stoso wanych w życiu codziennym; opisuje ich wady i zalety;
2) klasyfikuje tworzywa sztuczne w zależnoÅ›ci od ich wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci (termoplasty i duroplasty); zapisuje równania reakcji otrzymywania PVC; wskazuje na zagrożenia zwiÄ…zane z gazami powstajÄ…cymi w wyniku spalania siÄ™ PVC;
3) uzasadnia potrzebÄ™ zagospodarowania odpadów pochodzÄ…cych z różnych opakowaÅ„;
4) klasyfikuje wÅ‚ókna na naturalne (biaÅ‚kowe i celulozowe), sztuczne i syntetyczne, wskazuje ich zastosowania; opisuje wady i zalety; uzasadnia potrzebÄ™ stosowania tych wÅ‚ókien;
5) projektuje doÅ›wiadczenie pozwalajÄ…ce zidentyfikować wÅ‚ókna biaÅ‚kowe i celulozowe, sztuczne i syntetyczne.